Perkembangan sesebuah masyarakat dan negara umumnya ditentukan oleh acuan sejarah dan budayanya. Faktor-faktor masa lepas dan masa kini sentiasa berinteraksi dalam persekitarannya. Kadangkala, nilai-nilai warisan masa lalu berkedudukan strategik sekali mencorak dan mendefinisikan evolusi masyarakat dan negara, sambil menghalanya kepada suatu masa depan tertentu. Malaysia tidak terlepas dari arus perubahan seperti ini, yang memuatkan pelbagai pengaruh pribumi, yang terpunggah dari zaman ke zaman. Sebagai sebuah negara-bangsa yang beraksi di pentas antarabangsa semasa, ia sebenarnya merupakan sebuah entiti yang berbekalkan wagas-wawasan dan gagasan-yang sedia terbentuk itu kerana tanpa wagas ia ia tidak akan mempunyai ketahanan mengharungi dan menangani cabaran kemerdekaan dan kesejagatan (globalisasi). Dalam konteks ini, wagas yang dimaksudkan adalah perpaduan yang berteraskan pembinaan integrasi antara kaum di Malaysia.
Perbahasan mengenainya (perpaduan masyarakat Malaysia) sering dipolemikkan dan dijadikan isu khususnya dalam menyentuh perkara-perkara yang melibatkan kepentingan politik antara pihak-pihak berkenaan. Isu ini timbul berikutan sikap dan tata-cara hidup masyarakat di Malaysia masih lagi melambangkan nilai fanatisme terhadap bangsa masing-masing tanpa mengambil kira semangat integrasi sosial yang digagaskan selama ini sejak berlakunya peristiwa 13 Mei 1969. Keadaan ini membayangkan situasi sebenar persekitaran sosio-politik di Malaysia. Persoalannya, kenapa masalah ini masih lagi menghantui di kalangan warga Malaysia kini perlu dikupas secara akademik dengan mengambil kira kesemua elemen yang berkait-rapat dan saling-berhubungan sama ada ianya berasaskan sentimen politik, ekonomi dan sosial.
Dalam bahagian awal tadi, penulis ada menyatakan 'keakraban' hubungan antara perkembangan masyarakat dengan sejarah. Sejarah memainkan peranan yang cukup penting dalam 'membina dan juga menjatuhkan' peradaban sesebuah bangsa serta masyarakat. Apa yang dimaksudkan membina peradaban sesebuah masyarakat adalah kebijaksanaan manusia ketika itu 'mengeksploitasi' masa lepas untuk memastikan zamannya tidak berulang kembali perkara-perkara yang boleh menjatuhkan serta menidakkan sebarang perkembangan positif dalam ketamadunan mereka dan begitu pengertian di sebaliknya. Ilmu sejarah secara lahiriahnya memberikan manfaat kepada perkembangan minda manusia. Ini kerana setiap ilmu itu merupakan anugerah yang dikurniakan Allah SWT untuk memberikan pedoman dan panduan kepada manusia sebagai khalifah di muka bumi ini agar memerintah dengan adil serta memastikan kedamaian dapat diwujudkan terhadap semua makhluk Allah SWT di dunia ini. Firman Allah SWT:
"Allah mengangkat orang-orang yangb beriman di kalangan kamu dan orang-orang yang berilmu dengan beberapa darjat (al-Quran: al-An'am:50)
dan Rasullullah SAW bersabda:
"Barang siapa yang mahukan dunia, hendaklah dia menggunakan ilmu, dan barang siapa yang mahukan akhirat, maka hendaklah dia menggunakan ilmu, dan barang siapa yang mahukan kedua-duanya sekali, maka hendaklah dia menggunakan ilmu (Hadis Riwayat Bukhari).
Secara umumnya, kesedaran ilmu dan kepentingan sejarah bertautan antara satu sama lain dalam menjana solidariti sosial kemajmukan masyarakat Malaysia. Ianya akan terus dinilai, dipantau, diuji dan dipersoalkan secara langsung sehingga masyarakat Malaysia bersedia mebentuk masyarakat sivil secara idealnya tanpa mengorbankan kepentingan dan hak mana-mana kaum di Malaysia. Pada bahagian seterusnya, penulis akan membahaskan perkara ini secara tuntas, berani dan bertanggungjawab dengan melihat aspek ihktibar dalam sejarah Malaysia dan menghubungkannya realiti intuisi masyarakat Malaysia.
Perbahasan mengenainya (perpaduan masyarakat Malaysia) sering dipolemikkan dan dijadikan isu khususnya dalam menyentuh perkara-perkara yang melibatkan kepentingan politik antara pihak-pihak berkenaan. Isu ini timbul berikutan sikap dan tata-cara hidup masyarakat di Malaysia masih lagi melambangkan nilai fanatisme terhadap bangsa masing-masing tanpa mengambil kira semangat integrasi sosial yang digagaskan selama ini sejak berlakunya peristiwa 13 Mei 1969. Keadaan ini membayangkan situasi sebenar persekitaran sosio-politik di Malaysia. Persoalannya, kenapa masalah ini masih lagi menghantui di kalangan warga Malaysia kini perlu dikupas secara akademik dengan mengambil kira kesemua elemen yang berkait-rapat dan saling-berhubungan sama ada ianya berasaskan sentimen politik, ekonomi dan sosial.
Dalam bahagian awal tadi, penulis ada menyatakan 'keakraban' hubungan antara perkembangan masyarakat dengan sejarah. Sejarah memainkan peranan yang cukup penting dalam 'membina dan juga menjatuhkan' peradaban sesebuah bangsa serta masyarakat. Apa yang dimaksudkan membina peradaban sesebuah masyarakat adalah kebijaksanaan manusia ketika itu 'mengeksploitasi' masa lepas untuk memastikan zamannya tidak berulang kembali perkara-perkara yang boleh menjatuhkan serta menidakkan sebarang perkembangan positif dalam ketamadunan mereka dan begitu pengertian di sebaliknya. Ilmu sejarah secara lahiriahnya memberikan manfaat kepada perkembangan minda manusia. Ini kerana setiap ilmu itu merupakan anugerah yang dikurniakan Allah SWT untuk memberikan pedoman dan panduan kepada manusia sebagai khalifah di muka bumi ini agar memerintah dengan adil serta memastikan kedamaian dapat diwujudkan terhadap semua makhluk Allah SWT di dunia ini. Firman Allah SWT:
"Allah mengangkat orang-orang yangb beriman di kalangan kamu dan orang-orang yang berilmu dengan beberapa darjat (al-Quran: al-An'am:50)
dan Rasullullah SAW bersabda:
"Barang siapa yang mahukan dunia, hendaklah dia menggunakan ilmu, dan barang siapa yang mahukan akhirat, maka hendaklah dia menggunakan ilmu, dan barang siapa yang mahukan kedua-duanya sekali, maka hendaklah dia menggunakan ilmu (Hadis Riwayat Bukhari).
Secara umumnya, kesedaran ilmu dan kepentingan sejarah bertautan antara satu sama lain dalam menjana solidariti sosial kemajmukan masyarakat Malaysia. Ianya akan terus dinilai, dipantau, diuji dan dipersoalkan secara langsung sehingga masyarakat Malaysia bersedia mebentuk masyarakat sivil secara idealnya tanpa mengorbankan kepentingan dan hak mana-mana kaum di Malaysia. Pada bahagian seterusnya, penulis akan membahaskan perkara ini secara tuntas, berani dan bertanggungjawab dengan melihat aspek ihktibar dalam sejarah Malaysia dan menghubungkannya realiti intuisi masyarakat Malaysia.
0 comments:
Post a Comment